طراحی وب سایت قدرتمند، امن و با کیفیت را با شرکت سایت سازان تجربه کنید !
02188471521 –– 02140881038 –– 09120199386

محاسبات، انواع داده، آشنایی با توابع و آبجکت ها در جاوا اسکریپت

محاسبات، انواع داده، آشنایی با توابع و آبجکت ها در جاوا اسکریپت

دوستان عزیز سلام. در جلسه قبل یادگیری زبان JavaScript را با هم آغاز کردیم و نکات اولیه را آموختیم. در این جلسه همراه شما دوستان عزیز هستم و مطالب زیر را در آموزش JavaScript – بخش دوم شرح خواهم داد:

  • محاسبات در JavaScript
  • انواع داده در JavaScript
  • توابع در JavaScript
  • آبجکت ها در JavaScript

اولین مبحثی که می خواهم برای شما دوستان عزیز تشریح کنم، محاسبات در جاوا اسکریپت می باشد که البته در جلسه گذشته با عملگرهای مخصوص این کار آشنا شدیم. در اینجا نکات تکمیلی در این زمینه ذکر خواهد شد.

محاسبات در جاوا اسکریپت

منظور از محاسبات، اعمال روتینی است که بر روی اعداد صورت می گیرد و همانطور که در جلسه قبل گفته شد، این اعمال را با عملگرهای محاسباتی انجام می دهیم:

<body>

<p id="p01"></p>
<p id="p02"></p>

<script>
var a = 45;
var b = 35;
var x = a + b;
var y = (x * 10)/ 8;
{
document.getElementById("p01").innerHTML = "مقدار متغیر x برابر است با:" + " " + x;
document.getElementById("p02").innerHTML = "مقدار متغیر y برابر است با:" + " " + y;
}
</script>
</body>

آموزش JavaScript - بخش دوم

همانطور که در مثال بالا مشاهده کردید، مقدار متغیرهای x و y از انجام عملیات ساده جبری بر روی متغیر های a و b حاصل شد. به این ترتیب با استفاده از عملگرها می توان محاسبات ساده را بر روی اعداد و یا متغیر ها صورت داد.

در هر عملیات جبری از عملگر ها و عملوند ها استفاده می کنیم. خب عملگر و عملوند چی هستند؟

عملگرها و عملوندها

در محاسبات، به اعداد و متغیرها عملوند و به عملیاتی که بین دو عملوند صورت می پذیرت عملگر می گوییم. مثلا در جمع عدد a و عدد b، جمع (+) عملگر و a و b عملوند خواهند بود.

<body>

<p id="p01"></p>
<p id="p02"></p>
<p id="p03"></p>

<script>
var a = 45;
var b = 35;
var x = a % b;
a++;
var y = a;
b--;
var z = b;
{
document.getElementById("p01").innerHTML = "مقدار متغیر x برابر است با:" + " " + x;
document.getElementById("p02").innerHTML = "مقدار متغیر y برابر است با:" + " " + y;
document.getElementById("p03").innerHTML = "مقدار متغیر z برابر است با:" + " " + z;
}
</script>
</body>

آموزش JavaScript - بخش دوم

دوستان عزیز یکی از مطالب مهمی که در اینجا باید در مورد آن صحبت کنم، اولویت عملگرها می باشد. لطفا ادامه مطلب رو با دقت مطالعه کنید:

اولویت عملگر ها

بسیار خب، به نظر شما در عبارت زیر مقدار متغیر x چه عددی است؟

x = 100 + 50 * 3;

پاسخ عدد 450 می باشد یا 250؟

اگر عدد 450 مد نظرتان است باید بگوییم که پاسخ اشتباه را انتخاب کرده اید و پاسخ صحیح عدد 250 می باشد.

در زبان های برنامه نویسی عملگرها به این صورت اولویت بندی شده اند که در ابتدا عملیات ضرب و تقسیم صورت می گیرد و بعد از آن عملیات جمع و یا تفریق. یعنی ضرب و تقسیم در اولویت اول و جمع و تفریق در اولویت دوم قرار دارند. پس در عبارات بالا در ابتدا عدد 50 در عدد 3 ضرب می شود و سپس حاصل ضرب یعنی 150 با عدد 100 جمع شده و مقدار نهایی 250 می باشد.

حالا به نظر شما مقدار متغیر y چه عددی می باشد؟

y = 15 / 3 * 7

مقدار y برابر 35 خواهد بود. در محاسبه y دو عملیات با اولویت یکسان داریم در این حالت محاسبات از سمت چپ صورت می گیرد. یعنی در ابتدا عدد 15 بر عدد 3 تقسیم می شود و حاصل در عدد 7 ضرب می شود.

اکنون یک سطح بالاتر می رویم و مقدار متغیر z را محاسبه کنیم:

z = 22 / 2 + 5 * 3 – 15

بنابر آنچه که گفته شد مقدار z برابر با 11 خواهد بود. ابتدا 22 بر 2 تقسیم می شود. در مرحله بعد 5 در 3 ضرب و در نهایت 11 با 15 جمع شده و عدد 15 از آن کسر می گردد:

z = 11 + 15 – 15

اما وقتی پرانتز وارد محاسبات شود، اولویت اول را به خود می گیرد. یعنی در محاسبات ابتدا عبارات درون پرانتز محاسبه می شوند.

همانطور که می بینید بدون اولویت بندی عملگرها، مرورگر (و حتی خود شما) قادر به محاسبه مقدار صحیح نخواهد بود.

نکات مهم در مورد انجام محاسبات گفته شد. حال به سراغ مبحث بعدی یعنی انواع داده می رویم. داستان از این قرار است که در زبان های برنامه نویسی چند نوع داده داریم. خب لابد الان می پرسید چند نوع داده داریم؟ ادامه مطلب را با حوصله مطالعه کنید. انواع داده ها معرفی می شوند.

انواع داده در جاوا اسکریپت

در هر زبان برنامه نویسی چند نوع داده داریم که برای انجام هر کاری باید با این داده ها کار کنیم. در مثال زیر سه متغیر را مشاهده می کنید که هر کدام نوع خاصی از داده را در خود ذخیره دارند:

var x = 16;                                                       //number

var y = "لغت";                                                   //string

var z = {firstPart:"سایت", secondPart:"سازان"};  //object

ممکن است بپرسید که نوع داده چه اهمیتی دارد؟ سوال بسیار خوبی است. بیایید پاسخ را با بررسی یک مثال پیدا کنیم. در مثال زیر سعی کنید مقدار متغیرهای x و y و z را حدس بزنید و بعد نتیجه را مشاهده کنید و توضیحات داده شده را به دقت مطالعه کنید.

<body>

<p id="p01"></p>
<p id="p02"></p>
<p id="p03"></p>

<script>
var x = 8 - 2 + 5 + "سلام";
var y = "سلام" + 8 + 5;
var z = "سلام" + 8 - 2 + 5;
{
document.getElementById("p01").innerHTML = "مقدار متغیر x برابر است با:" + " " + x;
document.getElementById("p02").innerHTML = "مقدار متغیر y برابر است با:" + " " + y;
document.getElementById("p03").innerHTML = "مقدار متغیر z برابر است با:" + " " + z;
}
</script>
</body>

آموزش JavaScript - بخش دوم

بدون در نظر گرفتن نوع داده، مرورگر نمی تواند مقادیر x و y و z را محاسبه کند. مرورگر هنگام انجام عملیات برروی متغیر ها و داده ها، در برخورد با هر داده، رفتاری متناسب با نوع آن دارد. خب این یعنی چی؟

در مثال بالا مرورگر متغیر x را بررسی می کند. در ابتدا با عدد مواجه می شود. عمل جمع و تفریق را انجام می دهد. وقتی به رشته “سلام” می رسد، با عدد 11 نیز مانند یک داده رشته ای رفتار می کند و آن را به رشته “سلام” متصل می کند.

مرورگر در مرحله بعد و هنگام محاسبه مقدار متغیر y، در ابتدا با یک داده رشته ای برخورد و در نتیجه اعداد 8 و 5 را داده های رشته ای فرض می کند و آنها را در کنار هم قرار می دهد (اعداد را با هم جمع نمی کند بلکه در کنار هم قرار می دهد).

متغیر z نیز مانند y می باشد. اما چون نمی توان یک مقدار رشته ای را از یک مقدار رشته ای دیگر کسر کرد (برای مرورگر نامفهوم است) مقدار NaN را نمایش می دهد.

و اما قبل از معرفی انواع داده، بهتره که مطلب زیر رو خدمت شما عرض کنم:

در جاوا اسکریپت متغیرها پویا هستند. یعنی می توان نوع داده ذخیره شده در آن ها را تغییر داد:

var x;
var x = 4;
var x = "سلام";

در مثال بالا متغیر x در ابتدا تعریف نشده است. یعنی مقداری ندارد. در خط بعدی یک داده عددی را در خود ذخیره کرده و در نهایت در خط سوم، مقداری رشته ای را دریافت کرده است.

زمانی که از متغیر x استفاده کنید، کلمه ی “سلام” در مرورگر برگردانده می شود. یعنی مقدار نهایی متغیر x کلمه “سلام” می باشد. پس در هر زمان که لازم شد می توان نوع داده ذخیره شده در متغیر را تغییر داد.

اما می خواستیم که با انواع داده آشنا شویم. پس بریم سراغ اصل مطلب!

داده های رشته ای

با این نوع داده در جلسه قبل آشنا شدیم و دیدیم که داده هایی از جنس کاراکتر و حرف هستند و آنها را در علامت نقل قول یگانه یا دوگانه می نویسیم. به علامت های نقل قول در مثال زیر توجه کنید:

<body>



<p id="p01"></p>

<p id="p02"></p>

<p id="p03"></p>



<script>

var x = "سایت 'سازان";

var y = "سایت 'سازان'";

var z = 'سایت "سازان"';

{

document.getElementById("p01").innerHTML = "مقدار متغیر x برابر است با:" + " " + x;

document.getElementById("p02").innerHTML = "مقدار متغیر y برابر است با:" + " " + y;

document.getElementById("p03").innerHTML = "مقدار متغیر z برابر است با:" + " " + z;

}

</script>

</body>

آموزش JavaScript - بخش دوم

داده های عددی

داده های عددی همان اعداد هستند که می توان آنها را در برنامه نویسی نیز با یا بدون رقم اعشار نوشت.

خدمت شما عرض شود که در جاوا اسکریپت نیز می توان اعداد خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک را با نمادگذاری علمی نوشت که در مثال زیر، روش نمادگذاری علمی را می بینیم:

<body>



<p id="p01"></p>

<p id="p02"></p>

<p id="p03"></p>

<p id="p04"></p>



<script>
var x = 123.45;
var y = 123;
var z = 123e3;
var w = 123e-3;
{
document.getElementById("p01").innerHTML = "مقدار اعشاری:" + " " + x;
document.getElementById("p02").innerHTML = "مقدار صحیح و بدون اعشار:" + " " + y;
document.getElementById("p03").innerHTML = "یک مقدار خیلی بزرگ:" + " " + z;
document.getElementById("p04").innerHTML = "یک مقدار کوچک:" + " " + w;
}
</script>
</body>

آموزش JavaScript - بخش دوم

همانطور که می بینید عددی که بعد از حرف e قرار می گیرد توان عدد 10 در نمادگذاری علمی می باشد.

اگر اعداد در علامت نقل قول قرار گیرند، نقش داده رشته ای را ایفا خواهند کرد و با آنها دقیقا مانند داده های رشته ای رفتار می شود.

داده بولی

داده های بولی دو مقدار true و false هستند که دو حالت درست یا غلط، بله یا خیر را بیان می کنند و می توانند نتیجه ارزیابی حلقه ها را بیان کنند. کاربرد این داده ها را در حلقه ها می بینیم.

آرایه ها

زمانی که می خواهیم چند مقدار را در یک متغیر ذخیره کنیم از آرایه ها استفاده می کنیم. به عنوان مثال برای ذخیره 4 نام در یک متغیر به نام name، به صورت زیر عمل می کنیم:

var name = ["Ali", "Farshad", "Yazdan", "Ashkan"];

مقادیر ذخیره شده در هر آرایه از عدد 0 شماره گذاری می شوند و این یعنی مقدار اول شماره 0، مقدار دوم شماره 1 و … . در جلسه پنجم آموزش JavaScript با آرایه ها بیشتر آشنا می شویم.

آیا می توانیم برای مقادیر نام دلخواه انتخاب کنیم؟

در آرایه ها نه، اما در آبجکت ها که نوع دیگری از داده ها می باشند، میتوان این کار را انجام داد.

آبجکت

زمانی که می خواهیم چند داده دلخواه را با نام هایی متفاوت در یک متغیر ذخیره کنیم، از آبجکت ها استفاده می کنیم:

var objName = {name1:"value1", name2:"value2", name3:"value3", name4:"value4"};

همانطور که می بینید داده ها به صورت زوج name:”value” ذخیره می شوند.

توجه کنید که در آرایه نمی توان برای متغیر ها نامی را انتخاب کرد و با استفاده از شماره داده ها (0، 1، 2 و …) از آنها استفاده می کنیم. اما در آبجکت می توان برای هر داده ذخیره شده در آن، نام دلخواهی را انتخاب کرد و برای به کار بردن هر مقدار، از نام آن استفاده کرد.

در آخرین مبحث از این جلسه، آبجکت ها را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد.

قبل از معرفی داده بعدی، توجه شما را به نکته زیر جلب می کنم.

عملگر typeof

در بعضی مواقع ممکن است تشخیص نوع یک داده راحت نباشد. در این مواقع از این عملگر استفاده می کنیم و همانطور که در مثال زیر مشاهده می کنید، نوع داده را در مرورگر بر می گرداند.

<body>
<p id="p01"></p>
<p id="p02"></p>
<p id="p03"></p>
<p id="p04"></p>

<script>
{
document.getElementById("p01").innerHTML = "نوع داده:" + typeof 12 + "است";
document.getElementById("p02").innerHTML = "نوع داده:" + typeof (12) + "است";
document.getElementById("p03").innerHTML = "نوع داده:" + typeof (12 + 8) + "است";
document.getElementById("p04").innerHTML = "نوع داده:" + typeof "سلام" + "است";
}
</script>
</body>

آموزش JavaScript - بخش دوم

خب دوستان، مطلب دیگه ای که باید خدمت شما عرض شود این است که داده ها در برنامه نویسی به دو دسته اولیه و پیچیده تقسیم می شوند.

داده اولیه و پیچیده

داده اولیه (Primitive )، مقدار ساده هر داده بدون هیچ ویژگی و متد اضافه ای می باشد. داده های رشته ای، عددی، بولین و تعریف نشده در دسته داده های اولیه قرار می گیرند.

در مقابل داده های اولیه، داده های پیچیده (complex) می باشند که توابع و آبجکت ها در این دسته قرار دارند. یعنی می توان برای این داده ها هر متد و یا ویژگی ای را تعرف کرد. (با مفهوم متد و ویژگی به زودی آشنا می شوید.)

<body>
<p id="p01"></p>
<script>
document.getElementById("p01").innerHTML = "نوع داده ها:" + "<br>" +
typeof [1,2,3,4] + "<br>" +
typeof {part1:'site', part2:'sazan'} + "<br>" +
typeof function myFunc() {} + "<br>" +
"است";
</script>
</body>

آموزش JavaScript - بخش دوم

عملگر typeof مقدار object را برای آرایه ها برمی گرداند.

داده تعریف نشده و تهی

اگر یک متغیر مقدار دهی نشود و صرفا تعریف شود، جاوا اسکریپت مقدار تعریف نشده را برای آن در نظر می گیرد و عملگر typeof نیز مقدار undefined را برای آن متغیر بر می گرداند.

داده تهی، داده ای است که هیچ مقداری در آن نباشد. در مثال زیر متغیر z داده رشته ای تهی را ذخیره دارد.

<body>
<p id="p01"></p>


<script>
var x;
var y = undefined;
var z = "";
document.getElementById("p01").innerHTML = "نوع داده ها:" + "<br>" +
typeof x + "<br>" +
typeof y + "<br>" +
typeof z + "<br>" +
"است";
</script>
</body>

آموزش JavaScript - بخش دوم

داده پوچ

در مواقعی نیاز داریم که یک متغیر را خالی کنیم (یعنی مقدار خاصی نداشته باشد) ولی نمی خواهیم که متغیر حذف شود؛ مقدار null را به آن می دهیم.

<body>
<p id="p01"></p>


<script>
var x;
var y = [1,2,3,4];
var z = null;
document.getElementById("p01").innerHTML = "نوع داده ها:" + "<br>" +
typeof x + "<br>" +
typeof y + "<br>" +
typeof z + "<br>" +
"است";
</script>
</body>

آموزش JavaScript - بخش دوم

همانطور که در مثال بالا مشاهده کردید، عملگر typeof مقدار object را برای داده های پوچ بر می گرداند.

در مثال زیر می بینیم که داده های پوچ و تعریف نشده در نوعشان با هم تفاوت دارند ولی از لحاظ مقداری معادل هم هستند:

<body>
<p id="p01"></p>



<script>

document.getElementById("p01").innerHTML =
typeof undefined + "<br>" +
typeof null + "<br><br>" +
(null === undefined) + "<br>" +
(null == undefined);
</script>
</body>

آموزش JavaScript - بخش دوم

دوستان عزیز امیدوارم که تا اینجای کار خسته نشده باشید. می تونید چند دقیقه ای استراحت کنید و بعد بحث شیرین و مهم توابع رو مطالعه کنید.

توابع در جاوا اسکریپت

یک تابع جاوا اسکریپت مجموعه ای از کدهاست که برای انجام یک عمل خاص طراحی شده است و زمانی اجرا می شود که فراخوانی شود. قبل از هر توضیحی بیایید ساختار تابع را بررسی کنیم:

ساختار تابع

توابع با کلمه کلیدی function تعریف می شوند. بعد از این کلمه کلیدی باید یک نام دلخواهی را برای تابع انتخاب کنیم که این نام میتواند شامل علامت دلار ($)، underscore ، عدد و حرف باشد.

وقتی که نام تعیین شد باید پارامترهایی را که این تابع قرار است بر روی آنها عملی انجام دهد را بنویسیم. این پارامتر ها را که آرگومان (argument) می گوییم، در واقع مقادیری هستند که وقتی تابع صدا زده (call) شد، مانند یک متغیر در عملیات تعیین شده شرکت می کنند.

بعد از این مرحله باید مجموعه کدهایی را که قرار است تابع ما را بسازند را درون آکولاد بنویسیم. پس ساختار یک تابع به صورت زیر خواهد بود:

function function_name(argument) {
            code to be executed
}

اما تابع چگونه صدا زده می شود؟

در حالت کلی وقتی یک رویداد مثل کلیک کردن بر روی یک دکمه اتفاق بیفتد، تابع می تواند صدا زده شود. در بعضی مواقع هم از طریق دیگر کدهای جاوا اسکریپت میتوان توابعی را صدا زد. در مواردی نیز خود تابع، به صورت خودکار اجرا می شود. این موضوع را در جلسات بعدی به طور کامل شرح می دهم.

اگر یک تابع جاوا اسکریپت را بررسی کنیم ممکن است به دستور return برخورد کنیم. خب ببیینیم که کاربرد  این دستور چیست؟

مقدار بازگشتی تابع

زمانی که جاوا اسکریپت به دستور بازگشت (return) یک تابع برسد اجرای کدهی خطوط بعدی تابع را متوقف می کند و مقدار ذخیره شده در دستور return را به صدا زننده تابع بر می گرداند. به مثال زیر توجه کنید:

<body>
<p id="p01"></p>


<script>
function myFunction(a, b) {
            return a/b;
}
document.getElementById('p01').innerHTML = myFunction(30, 10);
</script>
</body>

در مثال بالا تابعی با نام myFunction را تعریف کردیم که آرگومان های آن a و b هستند. حاصل a/b در دستور return ذخیره می شود و این مقدار به صدا زننده تابع برگشت داده می شود. صدا زننده تابع دستور زیر می باشد:

document.getElementById('p01').innerHTML = myFunction(30, 10);

این دستور دو عدد 30 و 10 را به تابع پاس می دهد و حاصل تقسیم 30 بر 10 یعنی عدد 3 را از تابع دریافت می کند.

مثال بالا را به طریق دیگر می نویسیم:

<body>
<p id="p01"></p>


<script>
var x = myFunction(30, 10);
function myFunction(a, b) {
            return a/b;
}
document.getElementById('p01').innerHTML = x;
</script>
</body>

در این مثال ابتدا گفتیم که، متغیر x تابع myFunction را صدا بزن. بعد تابع را ساختیم. بعد از تعریف تابع، با استفاده از دستور document.getElementById(‘p01’).innerHTML = x;  متغیر x را صدا زدیم که خود متغیر x تابع را صدا میزند. پس در واقع تابع را به روش دیگر صدا زدیم.

دلیل استفاده از تابع این است که میتوان یک کد را نوشته و بارها از آن استفاده کرد و در هر بار صدا زدن آن، فقط آرگومان ها را تغییر داد و نتایج متفاوتی را دریافت کرد.

خدمت شما عزیزان عرض شود که در جاوا اسکریپت علامت () یک عملگر می باشد که برای صدا زدن تابع استفاده می شود:

کاربرد اپراتور () در صدا کننده تابع

در مثال زیر میبینیم که وقتی در عبارت صدازننده تابع، بعد از نام تابع، عملگر () را ننویسیم چه اتفاقی میفتد:

<body>



<p id="p01"></p>



<script>

function myFunction(a, b) {

            return a/b;

}

document.getElementById('p01').innerHTML = myFunction;

</script>

</body>

آموزش JavaScript - بخش دوم

همانطور که می بینید تمام کدهای تعریف کننده تابع برگردانده شد و نتیجه ای از تابع دریافت نشد. پس عملگر () نتیجه تابع را در خواست می کند.

در جلسه دهم آموزش JavaScript مجددا به توابع بر می گردیم و نکات بیشتری را در مورد آن می آموزیم. در ادامه می خواهم مطالب تکمیلی آبجکت ها را شرح دهم. همراه من باشید:

آشنایی بیشتر با آبجکت در جاوا اسکریپت

دوستان عزیز، باید بدانید که آبجکت هایی که در بالا تعریف کردیم، متد ها و ویژگی هایی دارند که ما هنگام کار با آبجکت ها، در واقع با این متد ها و ویژگی ها سر و کار داریم و در اینجا لازم است که شما را با این مفاهیم آشنا کنم.

در زندگی واقعی مثلا لپ تاپ یک شیئ (object) است که ویژگی ها و کاربرد هایی دارد.

خب لپ تاپ ها چه ویژگی هایی دارند؟

ویژگی هایی مانند نام برند، مدل، ابعاد، وزن و … در تمام لپ تاپ ها وجود دارد و فقط در مدل های مختلف، مقادیر مختلفی خواهد داشت.

چه کارهایی را با یک لپ تاپ می توان انجام داد؟

کاربردهای یک لپ تاب در واقع متدهای استفاده از این لپ تاپ هستند. مثلا با یک لپ تاپ با هر ویژگی میتوان برنامه نوشت، فیلم و موسیقی پخش کرد، شبیه سازی کرد، در اینترنت جستجو کرد و هزاران کار دیگر را انجام داد.

همان طور که در دنیای واقعی اشیاء، ویژگی ها و کاربرد های خاصی دارند، در برنامه نویسی و دنیای مجازی نیز اشیاء، کاربرد و ویژگی هایی دارند.

ویژگی های آبجکت ها در واقع مقادیری هستند که یک آبجکت در خود ذخیره دارد که اگر یکی از این ویژگی ها یک تابع باشد، به آن متد می گوییم.

با توجه به مطالب گفته شده، یک آبجکت چیزیست که مقادیر نامگذاری شده را در خود ذخیره می کند.

خب حالا ببینیم که چطور می توان یک آبجکت را ساخت؟

تعریف آبجکت

در حالت کلی یک آبجکت مطابق ساختار زیر ایجاد می شود:

var objectName = {name1:"value1", name2:"value2", name3:"value3", name4:"value4"};

این آبجکت را به صورت زیر نیز می توان نوشت:

var objectName = {
            name1:"value1",
            name2:"value2",
            name3:"value3",
            name4:"value4"
};

خب حالا چگونه به این ویژگی های این آبجکت دسترسی داشته باشیم؟

برای دسترسی به داده های درون آبجکت دو روش زیر را داریم:

objectName.propertyName

یا

objectName["propertyName"]

مثال زیر را با هم ببینیم:

<body>
<p id="p01"></p>
<p id="p02"></p>


<script>
var lapTop = {brandName:"VAIO", model:"153290", weight:"1.7kg"};
{
document.getElementById("p01").innerHTML =
"برند لپ تاپ من" + lapTop.brandName + "و مدل آن" + lapTop.model + "و وزن آن" + lapTop.weight + "است";
document.getElementById("p02").innerHTML =
"برند لپ تاپ من" + lapTop["brandName"] + "و مدل آن" + lapTop["model"] + "و وزن آن" + lapTop["weight"] + "است";
}
</script>
</body>

آموزش JavaScript - بخش دوم

دسترسی به متدهای یک آبجکت

برای دسترسی به متد یک آبجکت از ساختار زیر استفاده می کنیم:

objectName.methodName()

خب لابد الان می پرسید متد رو چطوری تعریف کنیم؟

در مثال زیر نحوه تعریف متد و دسترسی به آن را می بینیم:

<body>
<p id="p01"></p>
<p id="p02"></p>


<script>
var lapTop = {brandName:"VAIO",
model: 153290,
weight:"1.7kg",
brandModel: function () {
            return this.brandName + " " + this.model;
                        }
};
document.getElementById("p01").innerHTML =
"برند و مدل لپ تاپ من" + lapTop.brandModel() + " " + "است";
</script>
</body>

آموزش JavaScript - بخش دوم

همانطور که می بینید متد ها در واقع توابعی هستند که به عنوان یک ویژگی در آبجکت ذخیره شده اند.

در پایان جلسه دوم آموزش JavaScript توجه شما دوستان را به مطلب زیر جلب می کنم:

کلمه کلیدی new در جاوا اسکریپت

زمانی که یک متغیر با کلمه کلیدی new تعریف می شود، به یک آبجکت تبدیل می شود:

var x = new String();

var y = new Number();

var z = new Boolean();

که در اینصورت متغیر x یک آبجکت از نوع String و y یک آبجکت از نوع Number و z یک آبجکت از نوع Boolean خواهد بود.

توجه کنید که فقط در مواقع ضروری (که در جلسات بعدی خواهیم دید) از این متد استفاده می کنیم و تا می توانیم از استفاده از آن می پرهیزیم. چون این متد باعث پیچیدگی کدها و کاهش سرعت اجرای آن ها می شود.

خب دوستان عزیزم، این بخش را در اینجا به پایان می رسانم. در انتها شما دوستان و همراهان سایت سازان را به بحث و تبادل نظر در مورد مطالب این جلسه، دعوت می کنم. فراموش نکنید که پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان، مشوق و راهنمای ما در تهیه آموزش های مفید تر و کاربردی تر خواهد بود.

نوشته های مرتبط

دیدگاه ‏خود را بنویسید